Cztery ciekawostki na temat sera

18:00

Hej :)

Wiecie, że 27 marca obchodziliśmy światowy dzień sera? Myślę, że większość z was o tym nie wiedziała. Ja także dowiedziałam się całkiem nie dawno, że jest w ogóle coś takiego jak dzień sera. Ja akurat za serami nie przepadam, ale mój maż i dzieci są ich smakoszami. Jak powiedziałam im o tym dniu, to od razu wybrali się do sklepu po zapas swoich ulubionych. Myślałam, że pęknę ze śmiechu, widząc, że oprócz serów nic innego nie kupili. Jest jednak jeden plus tego. Podsunęli mi pomysł na super wpis. Postanowiłam, że z okazji święta serów napiszę wam kilka ciekawostek o nich.



CIEKAWOSTKI


1. Wiecie jaki ser nazywamy twardym? Nazywamy tak te sery, które w procesie długotrwałego dojrzewania osiągają taką właśnie twardą konsystencję. Większość z tych serów posiada dziury, zwane "okami", ale są też takie, które ich nie posiadają. Tego typu sery podaje się na deser z dodatkiem wina i owoców.

2. Bardzo ciekawym faktem jest to, że ser poprawia nastrój dzięki zawartości tryptofanu i fenyloetyloaminy. Pierwiastki te znajdziemy na przykład w Cheddarze od Temar. Dodatkowo zawierają one jeszcze chrom, witaminy z grupy B i D oraz magnez. Wszystko to pomaga nam zatrzymać uśmiech na naszej twarzy na dłużej.

3. Zastanawialiście się kiedyś skąd różnice w smakach serów? Sery powstają na skutek procesu koagulacji białka mleka. Zjawisko te przebiega dzięki dodaniu do mleka bakterii inicjujących proces fermentacji lub podpuszczki. Na smak sera ma za ten wpływ nie tylko rodzaj użytego mleka, ale też sposób i warunki fermentacji oraz warunki, w jakich ser dojrzewa.

4. Jedźcie żółty ser, a będziecie mieć zdrowe zęby. I to jest prawda. Białko i wapno, których w serze jest pod dostatkiem, pomoże nam zachować zdrowe uzębienie. Oprócz tego w żółtym serze można znaleźć potas, fosfor i cynk. Sporo tych dobroczynnych pierwiastków prawda? Dodatkowo ser obniża demineralizację, przez co kamień na zębach odkłada się wolniej oraz utrzymuje korzystne PH w jamie ustnej.



Oczywiście ciekawostek o serach jest o wiele, wiele więcej. Gdybym wypisała wam je tu wszystkie, wpis byłby tak długi, że większość z was by go nie przeczytała w całości. Wybrałam, więc tylko cztery, ale za to te najciekawsze. Przyznam, ze sama o większości tych rzeczy nie wiedziałam. Mam nadzieje, że wam te ciekawostki się spodobały i dzięki mojemu postowi mogliście się dowiedzieć czegoś nowego o serach. Jeśli znacie jeszcze jakieś fakty o nich, które ciężko znaleźć w internecie to piszcie w komentarzu. Z chęcią dowiem się jeszcze czegoś, by móc potem zabłysnąć przed moimi miłośnikami serów.

You Might Also Like

2 komentarze

  1. ja kocham każdy ser, szczególnie pleśniowe, kiedyś zupełnie ich nie tykałam a teraz jestem koneserem

    OdpowiedzUsuń
  2. Lubię sery i zawsze mam coś w lodówce. Wole sery niż wędliny

    OdpowiedzUsuń